לחץ בהריון - כל מה שחשוב לדעת

בואי ללמוד כל מה שחשוב לדעת על מתח בהיריון.

מחפשת מידע על לחץ או חרדות בהריון? הגעת בדיוק למקום הנכון. בפוסט זה נלמד מהו לחץ בהריון, למה הוא יכול לגרום או להוביל (ולמה עדיף להימנע מזה). וכמובן – נלמד איך אפשר להימנע ממתחים בהיריון או כיצד ניתן לצמצם אותם.

לחץ בהריון

מהו לחץ בהריון ולמה זה יכול לגרום?


מהו לחץ בהריון?

לחץ בהריון, כשמו כן הוא – תחושת לחץ או מתח שאישה הרה חווה במהלך ההריון. הלחץ לרוב מתבטא בתחושת אי נוחות נפשית, בדפיקות לב מואצות, בסחרחורות או כאבי ראש, בהזעה בעת מצבים מלחיצים ועוד. הלחץ יכול לנבוע מסיבות רבות. כמו דאגות, עבודה לחוצה, בן זוג או הורים הגורמים ללחץ, או אולי פשוט מתח בשל מחשבות ודאגות בנוגע ללידה שמתקרבת.

רוצה לדעת האם מתח בתקופת ההריון יכול להשפיע עלייך, על מהלך הלידה או על העובר? ננסה כעת לענות על שאלה זו.

למה יכולים לגרום לחץ, מתח או דאגות בהיריון?

קודם כל, זכרי שלחצים ומתחים במהלך ההריון הם טבעיים. וכמעט כל אישה הרה חווה תקופות לחוצות יותר או פחות במהלך ההריון. בכל זאת, ההריון הוא תקופה שיכולה להיות מלחיצה ומתוחה, שמאופיינת בכל מידי דאגות וחרדות. במיוחד אם מדובר בלידה ראשונה, בה את עוד לא יודעת איך תתמודדי עם הלידה, ויש לך פחות ביטחון מאשר בלידה שלישית או רביעית. כך שלרוב את יכולה להיות רגועה, אם הלחץ שלך לא מתבטא בצורה מוגזמת או קיצונית מדי. 

אבל, בכל זאת כדאי לדעת כי במחקר חדש יחסית, נמצא שלחץ בהריון יכול להשפיע באופן שלילי על העובר. עוד נמצא כי תזמון הלחץ במהלך ההריון עלול להשפיע על התפתחות התינוק לרעה. שימי לב שבמחקר זה מדובר ברמות גבוהות של סטרס מתמשך. נמצא כי לחץ מעין זה, בתנאים מסוימים, עלול להוביל למשקל לידה נמוך, לידת פג ואף לתמותת העובר. בנוסף, ישנם מחקרים אחרים שמצאו קשר בין לחץ האישה ההרה לבין התנהגותו של התינוק בהמשך חייו.

בכל מקרה, במחקר החדש המדובר, שנערך באוניברסיטת מקסיקו, נמצא כי כאשר הסטרס נחווה בתחילת ההיריון, לרוב תתרחש גדילה מואצת של העובר. ואילו כאשר הלחץ נחווה לקראת סוף ההיריון, התוצאה היא בדרך כלל גדילת עובר מעוכבת. כלומר, התוצאה של לחץ בהריון יכולה להיות הפוכה (האצה לעומת עיכוב בגדילת העובר) – בהתאם למועד שבו הלחץ נחווה בקרב האישה ההרה במהלך ההריון. בנוסף, ההחוקרים מצאו שהלחץ מוביל לשחרור מוגבר של הורמון הדחק קורטיזול, שכבר נמצא בעבר כמעכב את התפתחות העובר. 

לחץ וכאבים בתקופת ההריון

מחקר על לחץ בהריון שמראה שהלחץ לא משפיע על העובר

במחקר הקודם שדיברנו עליו נמצא כי מתח בהריון יכול להשפיע על העובר באופן שלילי. ואילו כעת נציג מחקר שמראה דווקא כי לחץ בהריון, לא רק לא מזיק לעובר, אלא יכול אפילו להועיל לו (אם מדובר בלחץ מתון ועדין, בצורה מועטה).

מדובר במחקר של ביה”ס לבריאות הציבור באוניברסיטת ג’ונס הופקינס שנמצאת בבולטימור שבארה”ב. במחקר זה נמצא כי דאגות, חרדות ולחצים שנשים הרות נחשפות אליהם, לא מזיקים לעובר. ואף יכול להיות שמתח מתון בהיריון אפילו יועיל לעובר.

במחקר השתתפו 137 נשים בריאות, שהיו במהלכו של היריון תקין. על פי התוצאות, הנשים שדיווחו על רמות מתונות של חרדה ומתח בשבוע ה-24 עד ה-32 להריון, ילדו תינוקות שבגיל שנתיים ההתפתחות המוטורית והמוחית שלהם הייתה גבוהה קצת יותר, בבהשוואה להתפתחות של ילדיהן של הנשים הרגועות. בנוסף, לא נמצא כי מתח ולחץ במהלך ההיריון משפיעים לרעה על התנהגותם או על ההתפתחות הרגשית של התינוקות.

חרדות ודאגות בהיריון

איך להימנע מלחץ בהריון?

קודם כל – נסי לשים את האצבע על מה שגורם לך ללחץ או לדאגות וחרדות במהלך ההריון.

אם זו העבודה שלך:
תחשבי איך את יכולה לגרום לכך שהיא תלחיץ אותך פחות. למשל, קחי עלייך פחות משימות, או צאי לחופשת לידה. ואפילו אם צריך תתפטרי או תשכרי עובדים שיחליפו אותך אם את עצמאית.

אם זה בן הזוג שלך או הילדים האחרים (אם יש):
תנסי להסביר להם את עצמך. כמו איך את מרגישה, ומה מלחיץ אותך. בנוסף, נסי לחשוב מה את רוצה מהבעל או מהילדים כדי שתוכלי להרגיש רגועה יותר. ותאמרי להם את זה.

אם זה החשש מההריון ומהלידה:
לנשים רבות יש פחד מההריון או מהלידה. כאשר פחד זה יכול להביל בהחלט למתח בהריון. וכדי לעבור את ההריון והלידה בקלות ובצורה נעימה יותר – רצוי לקבל ידע ועזרה שירגיעו אותך. כמו לקבל ייעוץ מדולה, ללכת לפגישות שמכינות לקראת ההריון והלידה, או לקרוא באינטרנט. רצוי לקבל מידע רלוונטי ומעודד מכמה שיותר מקורות, ולנסות לעשות כמה שיותר דברים מהנים ומרגיעים. והכי חשוב – לקבל את ההריון והלידה באופן חיובי יותר.

אם אלו סימני המתיחה:
נסי לשמור על תזונה נכונה בהריון. ותשמרי על כושר במהלך ההריון ככל שתוכלי. ותחזרי להתעמל בהדרגה כחודש וחצי לאחר הלידה (אם תרגישי שאת יכולה ורוצה לעשות זאת). ובנוסף, תוכלי למרוח קרם למניעת סימני מתיחה בבטן, ומסכה להפחתת צלוליט בישבן ובירכיים במהלך ההריון ואחרי הלידה. זה יעזור לך לשמור על הגזרה גם במהלך ההריון וגם אחרי הלידה. וזה יצמצם את הופעתם של סימני מתיחה בהריון או לאחריו.

להימנע מלחץ בהריון

לחצים, דאגות וחרדות בהריון - סיכום

בפוסט זה הבנו מהם מתחים ודאגות בהריון, ומה גורם לזה. ולמדנו איזה השפעות יכולות להיות ללחצים ולחרדות במהלך ההיריון. דנו במחקר שמוכיח שזה יכול להזיק. וכך גם במחקר אחר שמראה שהחרדה בהריון לא רק לא מזיקה, אלא יכולה אפילו להועיל לתינוק. ובנוסף, ניסינו להבין מה יכול לעזור במניעת מתחים בהריון או בהתמודדות עם דאגות וחרדות בהריון.

אז עד כאן לפוסט זה על לחץ בהריון. שימי לב שכל האמור בפוסט זה אינו מהווה המלצה או יעוץ רפואי בשום צורה שהיא.


ואם את כבר כאן, אולי תתענייני גם במאמרים הבאים:

עישון במהלך ההריון.
מה אסור לאכול בהריון.
דיכאון אחרי לידה.
כאבי גב בהריון.
זירוז לידה טבעי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי תאהבי ...

רוצה ללמוד איך ליצור סטוריז מושלמים לאינסטגרם?

קורס עיצוב סטוריז באינסטגרם

תזיני את המייל שלך וקבלי קורס עיצוב סטוריז לאינסטגרם בחינם!