הזדקנות

כל מה שחשוב לדעת על הזדקנות וזקנה

הזדקנות היא למעשה תהליך בלתי נמנע המתרחש עם העלייה בגיל. ככל שאנו מתבגרים, אנו למעשה גם מזדקנים, ומתקרבים לזקנה. אמנם, אנשים צעירים נוטים להרחיק את עצמם מהמחשבה שיזדקנו. ונכון, לפעמים זה באמת יכול להיות קצת לא נעים לחשוב על זה. שכן רובנו כנראה הינו מעדיפות ומעדיפים להישאר צעירים לנצח. אבל, לפי דרכו של הטבע והעולם, כמובן שההזדקנות היא תהליך שלא ניתן לעצור אותו. ולכן, כדאי שנלמד ונדע מה כולל הליך ההזדקנות, ומה מצפה לנו.

הזדקנות וזקנה
הזדקנות היא תהליך טבעי ובלתי נמנע שמתרחש עם העלייה בגיל

הזדקנות האוכלוסיה ותוחלת החיים בישראל

הזדקנות האוכלוסיה

בקרב אנשים החיים בחברה עם רפואה וחקלאות מודרניות, נהוג להגדיר את תחילתו של תהליך ההזדקנות בגילאים 40 עד 50, כאשר מוות מסיבוכים שקשורים לזקנה מגיעים לרוב אחרי גיל 75. יש לציין שבעבר, תוחלת החיים הייתה הרבה יותר נמוכה מאשר כיום. ואילו היום, תוחלת החיים היא הגבוהה ביותר ממה שהייתה אי פעם. וכך גם כמות בני הגיל השלישי בעולם. כומר, יש היום הרבה יותר מבוגרים וזקנים – יותר מאשר אי פעם. ולכן, זה חשוב עוד יותר שנבין מהו הליך ההזדקנות ומה הוא כולל.

תוחלת החיים בישראל

לפי דו”ח של האו”ם משנת 2006, תוחלת החיים של נשים ושל גברים בישראל היא מהגבוהות ביותר בעולם. בקרב נשים, לפי הדו”ח נמצא שתוחלת חייהן של נשים בישראל הייתה 81.8 שנים. שזה אומר במקום ה-6 מבין המדינות המתועשות וזה פשוט מדהים! ובקרב גברים, תוחלת החיים של גברים בישראל היא במקום ה-12 בעולם ועומדת על 77.6 שנים (נכון ל-2006). בנוסף, בדו”ח זה חזו שישראל תישאר בעלת תוחלת חיים מהגבוהות בעולם גם במחצית המאה ה-21.

ואילו לפי דו”ח עדכני יותר של ארגון הבריאות העולמי, משנת 2016, ישראל הייתה מדורגת בתוחלת החיים הממוצעת במקום ה-8 בעולם, כאשר תוחלת החיים הכללית (הן של הגברים והן של הנשים) עמדה על לא פחות מ- 82.5 שנים. (תוחלת הגברים הייתה 80.7, ושל הנשים 84.2 שנים!).  עוד עולה מהשנים האחרונות כי תוחלת החיים בישראל עולה בקצב מקורב של 2.5 שנים מדי עשור. מה שאומר – צפויים להיות יותר ויותר מבוגרים וזקנים בישראל, כאשר הם גם יהיו יותר מבוגרים ויחיו יותר, ככל שיעבור הזמן.

הזדקנות האוכלוסייה
צפויים להיות יותר ויותר מבוגרים וזקנים ברחבי העולם

מה כולל הליך ההזדקנות?

אחרי שהבנו שתוחלת החיים עולה, והבנו עד כמה הזדקנות וזקנה הם חלקים מרכזיים בחיינו, נרצה להבין מה כולל בעצם הליך ההזדקנות. ולכן, בדיוק על כך נדבר כעת.

1. הזדקנות העור

ההזדקנות איננה רק פנימית, אלא גם נראית כלפי חוץ, בעיקר בעקבות תהליכי הזדקנות העור והופעת הקמטים. במסגרת תהליך זה, מדלדלים מאגרי החומצה ההיאלורונית, הקולגן והאלסטין הנמצאים באופן טבעי בגופנו. וכך עורנו נהיה פחות גמיש ומתוח במהלך הזמן. מה שגורם להופעת קמטים על העור, ולמראה של עור פחות צעיר וחלק.

2. ירידה ביכולות הפיזיות

עם השנים, ודאי שמתן לב שמערכת החיסון שלכן איננה חזקה כפי שהייתה בעבר. פתאום הגב כואב יותר מהרגיל, קשה לכן יותר להבריא אפילו משפעת קלה, ואתן יכולות מאוד להתעייף אפילו מהליכה קצרה. ואתן ממש לא לבד. כי ירידה ביכולות הפיזיות היא אחד מהמאפיינים המרכזיים של הליך ההזדקנות הטבעי. כמו גם קושי להסתדר לבד, שמתגבר במהלך השנים. עד להגעה של מצב סיעודי לפעמים, אשר דורש השגחה מתמדת וסיוע מסביב לשעון בהתניידות ובביצוע פעולות בסיסיות.

3. ירידה ביכולות הקוגניטיביות

במהלך הזמן, מתרחשת גם ירידה ביכולות הקוגניטיביות שלנו, כמו זיכרון, קשב, או למידה. פתאום ללמוד תואר או אפילו לזכור רשימת מכולת, נהיה קשה הרבה יותר, מאשר בשנות העשרים שלנו. מדובר בהליך טבעי, מוכר וידוע, אשר גם הוא בלתי נמנע. לעיתים, אפשר לעכב את הירידה ביכולות הקוגניטיביות, או לגרום לה להיות מתונה יותר. אבל לפעמים, זה גם בלתי אפשרי – עקב תאונות, מחלות, או התפתחותן של הפרעות או בעיות קוגניטיביות כאלו ואחרות במהלך החיים.

4. ריחוק חברתי ובדידות

גם ריחוק חברתי הוא תופעה אופיינית של תהליך ההזדקנות. וכן, גם במדינות משפחתיות כמו ישראל, המבוגרים והזקנים פתאום מוצאים עצמם בודדים יותר. ואמנם, הצטמצמות של המעגל החברתי מאפיינת גם אנשים צעירים, כמו בני שלושים שנישאו לאחרונה לדוגמא. אבל, אין ספק שתופעת הריחוק החברתי והבדידות אופיינית הרבה יותר לבני הגיל השלישי ולזקנים, הרבה יותר מאשר היא אופיינית לצעירים מהם.

עד כאן לפוסט זה על הזדקנות ומה היא כוללת 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי תאהבי ...

רוצה ללמוד איך ליצור סטוריז מושלמים לאינסטגרם?

קורס עיצוב סטוריז באינסטגרם

תזיני את המייל שלך וקבלי קורס עיצוב סטוריז לאינסטגרם בחינם!