כאבי גב בהריון ולאחר הלידה

כל מה שחשוב לדעת על כאבי גב בהריון ואחרי לידה במאמר הבא.

סובלת מכאבי גב בהריון או לאחר הלידה? קודם כל, כדאי שתדעי שאת לא לבד. וכן, יש מה לעשות עם זה. נשים רבות חוות תחושה של כאבי גב, ובעיקר כאבי גב תחתון, במהלך ההיריון ואחרי הלידה. ומדובר למעשה בתופעה נפוצה למדי. ויש כמה דרכים אפשריות להקלה על כאבי גב בהריון, שכנראה תשמחי לנסות להכיר, אם את סובלת מכאבי גב במהלך ההריון. אז במאמר זה בעצם נרצה להבין מהם הגורמים לכאבי גב בהיריון, ואיך אפשר למנוע או להפחית אותם.

כאבים בגב התחתון בהיריון ולאחר הלידה

כאבי גב בהיריון ולאחר הלידה

סיבות וגורמים לכאבי גב בהריון

כאבי גב יכולים להתרחש בעקבות כל מיני גורמים וסיבות שונות ומגוונות. אמנם, על פי הסטטיסטיקות, כמעט כל אדם יחווה בחייו כאבי גב לפחות פעם אחת. וכרבע עד שליש מהאנשים כנראה יחוו בחייהם תקופה של כאבי גב כרוניים. אבל, כדאי לדעת גם שנשים הרות הן בעלות סיכוי גבוה יותר לחוות כאבי גב, ובעיקר כאבים בגב התחתון, כאשר יש לכך כל מיני סיבות, כמו:

* העלייה במשקל מעמיסה על הגב התחתון. 

הריון תקין כרוך בעלייה הדרגתית במשקל הגוף, המתרחשת בעיקר באזור הבטן התחתונה והאגן. התוספת הזו של משקל הגוף, ונשיאת העובר ברחם, מגבירות את העומס הפיזי על הגב, ובעיקר על אזור הגב התחתון, ועל השרירים והחוליות התחתונות. וזאת שכן אזורים אלו מתאמצים יותר במהלך ההריון כדי לשמור על הגוף יציב, במיוחד במהלך עמידה או ישיבה. והמצב הזה עלול לגרום לכאבי גב תחתון. כאשר לרוב, זוהי הסיבה העיקרית לתחושת כאבי גב בהיריון.

* מיעוט בפעילות גופנית.

במהלך ההיריון, רוב הנשים ההרות חוות ירידה ברמת הפעילות הגופנית. בין אם זה בעקבות השינויים הפיזיולוגיים (כמו שינויים הורמונליים וגדילת הבטן). או בגלל בעיות או סיבוכים שונים, שמונעים או אוסרים על האישה לשמור על רמת הפעילות הגופנים הרגילה שלה. למשל, לפעמים הרופאים ממליצים לאישה ההרה להימצא במנוחה כפויה (שמירת הריון), ו\או להימנע אף ממאמץ קל. בכל מקרה, חוסר הפעילות והירידה ברמת התנועתיות, מובילות להיחלשותם של השרירים, ולירידה ביכולת התמיכה של השרירים בעמוד השדרה. מה שיכול להוביל כמובן לכאבי גב, ובמיוחד לכאבים בגב התחתון.

* שינויים הורמונליים והתגמשות והתרככות הרקמות. 

גופה של האישה ה-הרה משחרר הורמונים מיוחדים, שמובילים להתגמשות הרקמות במערכת התנועה, כבר בתחילתו של ההיריון. התרככות הרקמות והתגמשותן מאפשרת את התרחבות האגן, וזאת במטרה להכין את רצפת האגן ללידה וכדי שהאגן יוכל להכיל את הרחם שגדל בזמן ההריון. מצב זה עלול לגרום לירידה ביציבות עמוד השדרה והאגן, וזה יכול להוביל לכאבי גב במהלך ההריון או אחרי הלידה.

* השפעות ההריון והלידה (כמו התפתחות היפרדות ביטנית).

בזמן ההיריון, בעקבות התרחבות הרחם, שרירי הבטן נמתחים מאוד, והם מתקשים לחזור לעצמם לאחר הלידה. מצב זה יכול להוביל להיפרדות ביטנית ולהחלשת שרירי הבטן – כאשר התוצאה היא ירידה במידת הייצוב של עמוד השדרה והאגן, ולהתחושה של כאבים בגב התחתון. כדי למנוע כאבים מסוג זה, כדאי לבצע לפני ואחרי ההיריון תרגילי פיזיותרפיה לחיזוק רצפת האגן.

כאבי גב בהריון

כאבי גב בהיריון – מניעה וטיפול בכאבי גב במהלך ההריון

אם את סובלת מכאבי גב בהיריון, שזו תקופה גם ככה לא קלה, את ודאי רוצה לדעת איך להעלים כאבי גב או איך לטפל בהם. בהקשר זה, כדאי שתדעי שהדרך להתמודדות עם כאבי גב נחלקת ל-2 סוגים:
1. שיטות לשיכוך הכאבים באופן זמני. שזה למעשה מעין “פלסטר” – שלא מעלים את הבעיה, אלא רק מונע זמנית את הרגשת התסמינים.
2. ושיטות לטיפול בכאבי גב, ולמניעה ארוכת טווח.

תרופות וכדורים לשיכוך כאבי גב 

קודם כל, כדי להקל על הכאב, את יכולה לקחת כדור להקלה על הכאבים ולשיכוכם. רוצה לדעת אילו תרופות לכאבי גב יכולות לעזור לך להקל על כאבי הגב בהריון? אז ככה… באופן כללי, אפשר לקחת אדוויל (שהוא גם אנטי דלקתי), אופטלגין או אקמול. תרופות אלו יכולות להעלים גם כאבי גב נוראיים במיוחד, במהירות וביעילות. אבל, בכל מצב, כדאי להתייעץ קודם עם רופא. וזאת מכיוון שההריון הוא תקופה רגישה במיוחד.

בנוסף, כדאי לציין שאם כאבי הגב נמשכים יותר משבוע – אז שיכוך הכאבים עם כדורים מתחיל להוות בעיה. למה? כי את רוב התרופות הללו לא מומלץ ליטול במשך שבוע ברצף או יותר (זה כתוב בהוראות שמגיעות עם התרופות), כי זה עלול להוביל לכל מיני סיבוכים, ולתופעות לוואי מסוכנות. המלצה זו תקפה לכל האנשים, ובטח ובטח לנשים בהריון. חשוב לזכור גם שהתרופות הללו לא מרפאות כאבי גב. (חוץ מאדוויל, שהוא אנטי דלקתי, ויכול לרפא דלקת. אך אם כאבי הגב לא נגרמים מדלקת, אז האדוויל לא ירפא אותם).

ולכן, כדאי להתחיל לטפל באמת בכאבי הגב מוקדם ככל האפשר. וזאת כדי לנסות למנוע מצב של כאבי גב שנשארים למשך כמה שבועות יותר. (כדי שלא תגיעו למצב שכאבי הגב נמשכים, אבל אתן לא יכולות לשכך אותם עם תרופות, כי נטלתן כבר יותר מדי תרופות, שכן כאבי הגב נמשכים כבר זמן רב).

כאבי גב בהריון

דרכים למניעה ולטיפול בכאבי גב

כאמור, בכאבי גב בהריון או לאחר הלידה מומלץ לטפל בהקדם האפשרי, ולא מספיק לקחת רק משככי כאבים. וזאת כדי להקל על הגוף פיזית ונפשית, וכדי לאפשר להריון, ללידה ולהורות לעבור בקלות ובנחת. אז מה לעשות כדי למנוע ולטפל בכאבי גב במהלך ההיריון? כדי להקל על כאבי הגב או למנוע אותם תוכלי להיעזר באחת מהשיטות הבאות:

1. לשמור על כושר ולבצע תרגילי התעמלות.

כדאי לנסות לשמור על כושר ולהתאמן לפני וגם במהלך ההריון, ככל שאת מרגישה שאת מסוגלת. וכך גם כדאי להתחיל לחזור לכושר כחודש וחצי לאחר הלידה. הפעלת הגוף עוזרת לשמור על יכולותיו הבסיסיות והיא משפרת את התחושה הפיזית והנפשית. וביצוע תרגילי כושר כמו תרגילי פיזיותרפיה, ובמיוחד פיזיותרפיה לרצפת האגן, עוזרת לחיזוק השרירים ולתחזוקת מערכת התנועה של הגוף. מה שעוזר בדרך כלל במניעת כאבי הגב בהיריון או לפחות במיתון הכאבים ובהתמודדות עמם.

2. להיות מודעת יציבתית ולהיעזר בעזרים ייעודיים שונים.

במהלך ההריון, חוץ מהשינויים ההורמונלים והפיזיים בגופה של האישה ההרה, משתנה גם מרכז הכובד שלה, וזאת כתוצאה מגדילתה של הבטן. מה שמוביל פעמים רבות לקושי ביציבה, ולכאבי גב (בעיקר בגב התחתון). וזה מקשה על האישה ההרה להתייצב במהלך ישיבה או עמידה. במיוחד אם מדובר בישיבה או בעמידה ממושכת. כדי להקל על כאבי גב אלו, כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסט/ית בנוגע להתאמת סביבת החיים והעבודה לשינויים הצפויים במהלך ההריון ואחרי הלידה.

3. לעשות דיקור סיני.

דיקור סיני זו שיטה מעולם הרפואה האלטרנטיבית, שהיא מוכחת כשיטה שיכולה למנוע כאבים שונים, או להקל עליהם, גם בקרב נשים בהריון. דיקור סיני בהחלט מסוגל להפחית את עוצמת כאבי הגב, או אף להעלים אותם. פעמים רבות, מרגישים בהבדל כלשהו כבר לאחר המפגש הראשון, ואחרי כמה מפגשים הכאבים בגב לרוב פוחתים משמעותית או נעלמים. אם כי, יש גם נשים שהשיטה לא תשפיע עליהן כלל. אבל מה שכן, זה כנראה לא יזיק, אז למה לא לפחות לנסות?

4. לישון בתנוחה שנוחה לך.

נשים רבות חוות ירידה באיכות השינה שלהן במהלך ההריון, וזאת בעיקר בעקבות הקושי לישון בנוחות עם הבטן שגדלה וגדלה. מה שמוביל פעמים רבות להתפתחות כאבי גב בהריון. כדי לנסות לצמצם כאבי גב אלו כדאי לנסות לישון באופן נוח יותר, שבריא יותר לגב. אפשר להיעזר בכריות ייעודיות, שיתמכו ויקלו על הכאבים בגב.

כאבים בהיריון בגב
שינה בתנוחה נוחה, ועם כריות תומכות, יכולה לעזור בהקלה על כאבי הגב בהיריון

פנייה לטיפול רפואי 

לרוב, כאבי גב בהיריון או לאחר הלידה אינם מעידים על סכנה. והכאב בדרך כלל חולף עם הזמן. לרוב, הכאב עובר לאחר הלידה, או כמה שבועות או חודשים לאחר שהופיע. עם חזרת הגוף למבנה הרגיל שלו (כשאת לא בהריון), השרירים מתחזקים, וכאבי הגב שליוו את ההריון או התקופה שלאחר הלידה עוברים מעצמם. ובכל זאת, נרצה לדעת למה כדאי לשים לב בכל הנוגע לפנייה לטיפול רפואי.

* כאבים בשליש ה-2 וה-3 להריון יכולים להיות קשורים להליך ההריון עצמו (כמו למשל סימן לצירים מוקדמים). מסיבה זו, חשוב מאוד להיות ערות למאפייני ולאופי הכאבים, ולפנות לגורם רפואי מוסמך במידת הצורך.

* כדאי לדעת גם שכאבי גב שמופיעים עם חום, דימום או כאב במתן שתן יכולים להעיד על דלקת בדרכי השתן. במקרה כזה צריך לפנות לרופא בהקדם האפשרי.

* אם בנוסף לכאבי הגב את מרגישה חולשה דרסטית או ירידה תחושתית, כמו אובדן תחושה או קושי בהזזת והפעלת הרגליים, כדאי שתדעי שמדובר בסימן אזהרה שמחייב בדיקה מיידית ע”י רופא מומחה בתחום.

כאבי גב בהיריון ואחרי הלידה

כאבים בגב במהלך ההיריון – סיכום

לסיכום, במאמר זה למדנו שכאבי גב, ובייחוד כאבים בגב התחתון, יופיעו אצל נשים הרות רבות. והם עלולים אף להוות חלק בלתי נפרד מהתחושות הגופניות במהלך ההיריון. למדנו גם שלרוב לא מדובר במצב מסוכן, אלא אפילו במצב טבעי. ולמדנו שאפשר לצמצם משמעותית את הסבל שנגרם מכאבי הגב, בעיקר בעזרת הפעלה נכונה יותר של הגוף. אם כי כדאי להבין גם שחשוב להיות מודעות וערניות. וחשוב לשים לב לסימני האזהרה השונים, אשר העיקריים שבהם צוינו קודם לכן. בעת הצורך אפשר ומומלץ גם להתייעץ עם רופא מתאים.

שימו לב: המאמר הנוכחי מיועד למטרת מידע בלבד. והמאמר אינו מהווה תחליף להמלצה או לייעוץ מקצועי, לטיפול רפואי או לאבחון.

עד כאן לפוסט זה על כאבי גב בהריון 🙂

ואם את כבר כאן, אולי תתענייני גם במאמרים הבאים:

עישון בהריון.
מה אסור לאכול בהריון?
דיכאון לאחר לידה.
סימני מתיחה בהריון ואחרי לידה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי תאהבי ...

רוצה ללמוד איך ליצור סטוריז מושלמים לאינסטגרם?

קורס עיצוב סטוריז באינסטגרם

תזיני את המייל שלך וקבלי קורס עיצוב סטוריז לאינסטגרם בחינם!